Łożyska i zespoły łożyskowe
Łożyska do samochodów osobowych i motocykli
W naszej ofercie między innymi łożyska skrzyni biegów, łożyska koła, łożyska alternatora, czy łożyska klimatyzacji. Proponujemy Państwu zarówno łożyska pierwszego montażu o najwyższej jakości, jak i tańsze zamienniki. Każdy znajdzie coś dla siebie!
Łożyska do samochodów ciężarowych i naczep
Tutaj przede wszystkim liczy się jakość i wytrzymałość. W tej kategorii proponujemy Państwu produkty tylko najwyższej jakości. W ofercie najlepsze łożyska do samochodów ciężarowych i naczep wszystkich znanych producentów.
Łożyska do maszyn budowlanych
Rozumiemy, że maszyna jest od tego aby pracowała, a nie stała. Dlatego też posiadamy w swojej ofercie szeroką gamę łożysk do wielu popularnych maszyn budowlanych.
Łożyska do maszyn rolniczych, ciągników i kombajnów
Rolnictwo to jeden z najważniejszych sektorów naszej gospodarki. Aby mógł się ciągle rozwijać, maszyny rolnicze muszą pracować bez zarzutu. W ofercie łożyska i zespoły łożyskowe do maszyn rolniczych wielu znanych producentów. Proponujemy Państwu produkty najwyższej jakości, jak i tańsze zamienniki, na każdą kieszeń!
Łożyska do maszyn produkcyjnych
Oferta skierowana jest do producentów wszelkiego rodzaju wyrobów, którzy wykorzystują w procesie produkcji zarówno duże, jak i mniejsze ilości łożysk. W ofercie szeroka gama popularnych łożysk wykorzystywanych właśnie podczas tego procesu. Jak wiemy taśma produkcyjna nigdy nie śpi, ale my jesteśmy na to przygotowani!
W naszej ofercie:
Łożyska kulkowe – jeden z rodzajów łożysk tocznych, w którym elementami tocznymi są kulki. Mogą one przenosić zarówno obciążenia promieniowe, jak i osiowe, w zależności od kształtu bieżni. Podstawowy podział łożysk kulkowych:
Łożyska kulkowe poprzeczne:
łożyska kulkowe zwykłe – przeznaczone są do pracy z wysoką prędkością obrotową i przenoszenia obciążeń promieniowych, ale też nieznacznych obciążeń osiowych, zwłaszcza łożyska dwurzędowe. Łożyska kulkowe zwykłe dzielimy na:
- łożyska kulkowe zwykłejednorzędowe, m.in. serie 618..,619..,160..,161..,60.., 62..,63..,64.., np. łożysko 618/8 2RS, łożysko 619/6 2RS, łożysko 619/5 ZZ, łożysko 16005 ZZ, łożysko 16003 2RS, łożysko 16002 ZZ, łożysko 6305 2RS C3, łożysko 6005 2RS C3, łożysko 6200 2RS C3, łożysko 6205 2RS C3, łożysko 6201 2RS C3, łożysko 6206 2RS C3, łożysko 6203 2RS C3, łożysko 6304 2RS C3, łożysko 6303 2RS C3
- łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe, m.in. serie 42..,43.., np. łożysko 4205 2RS, łożysko 4202 2RS, łożysko 4203 2RS, łożysko 4206 2RS
łożyska kulkowe skośne – w odróżnieniu od łożysk kulkowych zwykłych, posiadają inaczej wykonaną bieżnię wewnętrzną pierścienia zewnętrznego. Jest ona skierowana osiowo w jedną stronę, przez co łożyska te są w stanie przenosić większe obciążenia osiowe właśnie w tę stronę. Wyróżniamy:
- łożyska kulkowe skośne jednorzędowe jednokierunkowe, m.in. serie 718..,719..,70..,72..,73.., np. łożysko 71914, łożysko 7005 A, łożysko 7205 B
- łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe, m.in. serie Q2..,Q3..QJ2..,QJ3.., np. łożysko Q 212, łożysko QJ 306, łożysko Q 328, łożysko QJ 206
- łożyska kulkowe skośne dwurzędowe dwukierunkowe, m.in. serie 30..,32..,33.., np. łożysko 3205 2RS C3, łożysko 3206 2RS C3, łożysko 3210 2RS C3, łożysko 3203 2RS C3, łożysko 3201 2RS C3, łożysko 3306 2RS C3, łożysko 3304 2RS C3, łożysko 3305 2RS C3
- łożyska kulkowe skośne wrzecionowe – łożyska wrzecionowe charakteryzują się przede wszystkim wysokimi parametrami nośności, trwałością, dokładnością obrotu, sztywnością, ograniczonym nagrzewaniem się oraz skróconym czasem obróbki, m.in. łożysko B71924 CTP4SUL, łożysko B71926 CTP4SUL, łożysko B71912 ETP4SUL
łożyska kulkowe wahliwe – dzięki swej budowie mają możliwość wychyleń kątowych. Charakteryzują się przede wszystkim dwoma rzędami kulek i kulistą bieżnią zewnętrznego pierścienia, co pozwala na swobodne ustawianie się pierścieni względem siebie, m. in. serie 12..,13..,22..,23.., np. łożysko 1204, łożysko 1205, łożysko 1206, łożysko 1207, łożysko 2202 2RS C3, łożysko 2205 2RS C3, łożysko 2207 2RS C3, łożysko 2208 2RS C3
łożyska kulkowe samonastawne – mają głównie zastosowanie między innymi w maszynach rolniczych, maszynach budowlanych, w przemyśle drzewnym i spożywczym. Stosowane w oprawach łożyskowych tworzą zespoły łożyskowe i tym samym nabierają właściwości łożysk wahliwych, m.in. serie K62..,UC..,UK..,SA.., np. łożysko UC 205.G2, łożysko UC 206.G2, łożysko UC 204.G2, łożysko UC 203.G2, łożysko UC 202.G2, łożysko UK 207, łożysko UK 209, łożysko SA 206, łożysko SA 207, łożysko SA 203, łożysko SA 210, łożysko K6207 K 2RS, łożysko K6208 K 2RS, łożysko K6209 K 2RS
Łożyska kulkowe wzdłużne:
łożyska kulkowe oporowe – łożyska te ze względu na swoją konstrukcję, dzielimy na:
- łożyska kulkowe oporowe jednokierunkowe – składają się z dwóch pierścieni (ruchomy i nieruchomy) oraz koszyka z kulkami. Łożyska te przenoszą osiowe obciążenie w jednym kierunku i nie mogą być wykorzystywane do przenoszenia obciążeń promieniowych, m.in. seria 511..,512..,513..,514.., np. łożysko 51111, łożysko 51108, łożysko 51102, łożysko 51103, łożysko 51204, łożysko 51205, łożysko 51314
- łożyska kulkowe oporowe dwukierunkowe – składają się z jednego ruchomego pierścienia i dwóch nieruchomych pierścieni, a także dwóch koszyków z kulkami. Łożyska te są w stanie przenosić osiowe obciążenia w obu kierunkach, m.in. serie 522..,523..,524..,np. łożysko 52202, łożysko 52411
łożyska kulkowe wzdłużne skośne dwukierunkowe – łożyska precyzyjne o najwyższych klasach dokładności. Przenoszą pełne obciążenia i mają zastosowanie głównie w sektorze przemysłowym, m.in. seria 234.., np. łożysko 234420, łożysko 234428, łożysko 234422, łożysko 234419, łożysko 234411
W naszej ofercie posiadamy:
- łożyska kulkowe nierdzewne
- łożyska kulkowe wysokoobrotowe
- łożyska kulkowe średnio wysokotemperaturowe, pracujące w temperaturze do ok. +180°C
- łożyska kulkowe wysokotemperaturowe, pracujące w temperaturze do ok. +250°C
- łożyska kulkowe bardzo wysokotemperaturowe, pracujące w temperaturze do ok. +350°C
- łożyska kulkowe niskotemperaturowe, pracujące w temperaturze od -40°C do +110°C
Łożyska stożkowe – łożyska toczne, zawierające elementy toczne najczęściej w kształcie ściętych stożków, które poruszają się po bieżni także w kształcie stożka. Łożyska te charakteryzuje przede wszystkim to, że osiowe obciążenia które mogą przenieść, są podobnej wielkości co możliwe do przeniesienia obciążenia promieniowe. Łożyska stożkowe mogą być wykonane jako jednorzędowe, m.in. serie 302..,303..,313..,322..,332..,np. łożysko 32220, łożysko 32030, łożysko 30230, łożysko 30322, łożysko 30226, łożysko 32224, łożysko 32222, łożysko 32228, łożysko 32207, łożysko 32209, łożysko 30206, łożysko 30207, łożysko 30305, łożysko 30210 lub wielorzędowe, tak jak większość innych łożysk tocznych. Stosuje się je najczęściej tam, gdzie występują zarówno siły promieniowe, jak i duże siły osiowe, których łożyska kulkowe nie są w stanie przenieść.
Łożyska baryłkowe – elementy toczne w tego rodzaju łożyskach, mają kształt tak zwanych baryłek. Kulista bieżna zewnętrznego pierścienia sprawia, że wewnętrzny pierścień razem z koszykiem i elementami tocznymi jest w stanie się wychylać. Najczęściej stosowane są łożyska baryłkowe dwurzędowe, m.in. serie 202..,203..,222..,223..,230..,240..,np. łożysko 22208 MW33, łożysko 22214 MW33, łożysko 22218 MW33, łożysko 22222 MW33, łożysko 22230 MW33, łożysko 22220 CAKW33, łożysko 22240 MBW33, łożysko 22312 M, łożysko 22314, łożysko 22324 MW33, łożysko 22326 MW33, łożysko 24036 MBS, ale występują także w wykonaniu jednorzędowym. Łożyska baryłkowe są zaprojektowane szczególnie do wałów maszyn o dużych rozmiarach. Są w stanie przenosić bardzo duże obciążenia, zarówno obciążenia osiowe jak i promieniowe (w obu kierunkach). Łożyska te zalicza się do grupy łożysk wahliwych, natomiast wychylenie maksymalne zależy przede wszystkim od obciążenia łożyska i nie przekracza zazwyczaj 2°.
Łożyska walcowe – w tego typu łożyskach co najmniej jeden z pierścieni pozbawiony jest jednej bieżni, umożliwiając tym samym montaż i niewielkie zmiany położenia względem oprawy podczas pracy. Elementy toczne znajdujące się w takim łożysku, są w kształcie walca, stąd też nazwa łożyska walcowe. Dzięki temu że posiadają liniową powierzchnię styku pomiędzy wałecznikiem a bieżnią, są w stanie przenosić dużo większe obciążenia promieniowe, w porównaniu do innych rodzajów łożysk. Wyróżniamy cztery główne typy łożysk walcowych takiej jak seria N..,NU..,NJ..,NUP.., np. łożysko N 314, łożysko N 305, łożysko NU 2305 EM, łożysko NU 202 ETVP2, łożysko NU 310 EM C3, łożysko NU 204 E, łożysko NJ 2204 EDM, łożysko NJ 209 E C3, łożysko NJ 2307 E, NJ 212 E, łożysko NUP 210 E, łożysko NUP 2209 E.
Łożyska igiełkowe – to także łożyska walcowe, ale o cienkich pierścieniach i z dużą ilością długich wałeczków, nazywanych igiełkami. Stąd nazwa łożyska. Średnica igiełek nie przekracza najczęściej 5mm, a przy dużych prędkościach i dłuższej pracy, stosuje się łożyska z koszykiem, który zapobiega wypadaniu igiełek. Łożyska igiełkowe charakteryzują się przede wszystkim dużą nośnością, przy niewielkiej wysokości zabudowy. Występuje kilka rodzajów łożysk igiełkowych:
- łożyska igiełkowe z masywnym pierścieniem zewnętrznym – przenoszą tylko i wyłącznie obciążenia promieniowe, m.in. serie RNA..,RPNA..,NA..,NK..,NKI.., np. łożysko RNA 6901, łożyska NA 6901, łożysko NA 4905, łożysko NA 4901, łożysko NK 12/16, łożyska NK 5/10 TN, łożysko NK 32/20 TN, łożysko NKI 20/16
- łożyska igiełkowe cienkościenne- charakteryzują się dużymi możliwościami przejmowania obciążeń, także małe siły osiowe. Zazwyaczaj osadzane są z ciasnym pasowaniem, w celu uzyskania solidnego podparcia pierścieni, m.in. serie HK..,BK.., np. łożysko HK 3020, łożysko HK 3520, łożysko HK 1512, łożysko HK 1210, łożysko HK 1412, łożysko HK 0609, łożysko BK 0809, łożysko BK 4020, łożysko BK 1015
- łożyska igiełkowe oporowe – są łożyskami jednokierunkowymi i mogą przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku, m.in. seria AXK.., np. łożysko AXK 2542, łożysko AXK 1108, łożysko AXK 3552 TV, łożysko AXK 1112
- łożyska igiełkowe łączone z innymi łożyskami – łożyska igiełkowo-kulkowe, łożyska igiełkowo-wałeczkowe, m.in. serie NKIB..,NKX.., np. łożysko NKIB 5906, łożysko NKIB 5908
- złożenia igiełkowe – posiadają najmniejszy przekrój węzła w porównaniu z wszystkimi innymi łożyskami tocznymi. Charakteryzują się dużą nośnością i stosowane są najczęściej w przemyśle lekkim m.in.. motoryzacyjnym, m.in. serie K..,KK.., np. złożenie igiełkowe K 28x33x13, złożenie igiełkowe K 10x14x12,5
- sprzęgła igiełkowe – nazywane często także jako sprzęgła jednokierunkowe igiełkowe, ponieważ przenoszą lub wspomagają moment obrotowy tylko w jednym kierunku, m.in. serie HF..,HFL.., np. łożysko HF 2520, łożysko HF 1616, łożysko HF 1216, łożysko HF 0812, łożysko HF 1416, łożysko HF 0612.
Łożyska ślizgowe – nazywane także jako łożyska przegubowe. Są to gotowe do montażu części maszyn. Zakładane są w miejscach, gdzie potrzebne są przemieszczenia pomiędzy oprawą a wałem, a ruch nie odbywa się w linii prostej, m.in. łożysko GE 17 ES 2RS, łożysko GE 20 ES 2RS, łożysko GE HO 2RS, łożysko GE 40 FO 2RS, łożysko GE 45 DO 2RS.
Łożyska liniowe – są nierozłączną częścią techniki przemieszczeń liniowych. Charakteryzują się przede wszystkim sporą nośnością, precyzją prowadzenia, trwałością i niewielkimi rozmiarami zabudowy. Łożyska te pozwalają na wykorzystanie dużej średnicy wałka w stosunku do średnicy otworu w obudowie. Wyróżniamy łożyska liniowe zamknięte typu „UU”, łożyska liniowe otwarte typu „OP” i łożyska liniowe regulowane typu „AJ”. Łożyska te nazywane są także jako tuleja toczna. Wersje rozmiarowe oznaczane są symbolami KB…, lub LM…, np. łożysko LM 16 UU, łożysko LM 30 UU, łożysko LM 35 OP, łożysko KB 1232 PP, łożysko KB 2558 UU, łożysko KB 0825 PP, łożysko KB 4080 PP, łożysko KB 3068 UU.
Łożyska miniaturowe – są to łożyska o niewielkiej średnicy wewnętrznej (od 1mm do 9mm) i zewnętrznej (od 3mm do 30mm). Łożyska te występują także w wymiarach calowych. Występują w wielu typach i rodzajach wykonania.
W naszej ofercie łożysk miniaturowych między innymi:
- łożyska do urządzeń dentystycznych
- łożyska do łyżworolek
- łożyska do rolek
- łożyska do deskorolki
Łożyska motoryzacyjne z szerokim wachlarzem zastosowań:
- łożyska samochodowe
- łożyska motocyklowe
- łożyska do samochodów osobowych
- łożyska do samochodów ciężarowych
- łożyska do naczep
- łożyska do maszyn budowlanych
- łożyska do koparek
- łożyska rolnicze
- łożyska do maszyn rolniczych
- łożyska do ciągników
- łożyska do kombajnów
- łożyska do quada
- łożyska do skuterów
- łożyska do motocykli
Łożyska samochodowe i motocyklowe które znajdziesz w naszej ofercie, to między innymi:
- łożyska skrzyni biegów
- łożyska klimatyzacji, czyli łożyska do sprężarek klimatyzatorów
- łożyska alternatora
- łożyska koła
- piasty kół
- łożyska główki ramy
Zespół łożyskowy – składa się z oprawy oraz łożyska samonastawnego. Oprawy łożyskowe wykonywane są najczęściej z żeliwa tzw. oprawy masywne, ale występują także oprawy stalowe tzw. oprawy blaszane lub wykonane z tworzywa sztucznego. Mogą pracować we wszystkich wykonaniach w temperaturze od -20°C do +120°C. Wszystkie rodzaje opraw żeliwnych posiadają zawór, przez który doprowadzany jest smar do łożyska.
Żeliwne oprawy łożyskowe możemy podzielić na trzy główne typy:
- oprawy stojące typu „P”, posiadają one otwory mocujące w kierunku prostopadłym do osi wału, są to zespoły łożyskowe UCP i UCPA, między innymi: UCP 204, UCP 205, UCP 206, UCP 207, UCP 208, UCP 209, UCP 210, UCP 212, UCPA 204, UCPA 205, UCPA 206, UCPA 207, UCPA 208, UCPA 209, UCPA 210, UCPA 212
- oprawy kołnierzowe typu „F”, posiadają one otwory mocujące w kierunku równoległym do osi wału (zespoły łożyskowe UCF, UCFC, UCFL), między innymi: UCF 204, UCF 205, UCF 206, UCF 207, UCF 208, UCF 209, UCF 210, UCF 212, UCFC 204, UCFC 205, UCFC 206, UCFC 207, UCFC 208, UCFC 209, UCFC 210, UCFC 212, UCFL 204, UCFL 205, UCFL 206, UCFL 207, UCFL 208, UCFL 209, UCFL 210
- oprawy naciągowe typu „T”, posiadają one możliwość regulacji dzięki specjalnemu mocowaniu, są to zespoły łożyskowe UCT, między innymi: UCT 204, UCT 205, UCT 206, UCT 207, UCT 208, UCT 210, UCT 212
Żeliwne oprawy łożyskowe występują w wielu wykonaniach, między innymi:
- z dwoma, trzema lub czterema otworami mocującymi
- o kształcie: kwadratowym, trójkątnym, okrągłym, bądź eliptycznym
- żeliwne oprawy łożyskowe nierdzewne
- żeliwne oprawy łożyskowe wysokotemperaturowe (do +250°C)
W ofercie także zespoły łożyskowe z serii UKF, między innymi:
- zespół łożyskowy UKF 209
- zespół łożyskowy UKF 210
oraz oprawy łożyskowe blaszane typu „P” między innymi:
- oprawa blaszana P204
- oprawa blaszana P205
- oprawa blaszana P206
Podstawowe informacje
Łożysko – element urządzenia technicznego, który podtrzymuje inną część urządzenia, umożliwiając jej tym samym względny ruch obrotowy. Materiał z którego produkowane są łożyska, odznacza się między innymi odpornością na zatarcia, odpornością na zużycie, odpornością na korozję, dobrym przewodnictwem cieplnym, dobrą obrabialnością i wytrzymałością na nacisk w temperaturze pracy.
Łożyska toczne – łożyska, w których elementy toczne znajdują się pomiędzy dwoma pierścieniami. Wewnętrzny pierścień umieszczony jest na czopie wału lub innym elemencie, natomiast zewnętrzny pierścień osadzony jest nieruchomo w oprawie lub innym nośnym elemencie. Elementy toczne umieszczone są pomiędzy pierścieniami i stykają się z ich bieżniami, zapewniając obrót pierścieni względem siebie.
Podstawowy podział łożysk tocznych:
- łożyska kulkowe
- łożyska stożkowe
- łożyska baryłkowe
- łożyska walcowe
- łożyska igiełkowe